Kristin

Direktlänk till inlägg 16 juli 2016

Marbella del 1

Av Kristin - 16 juli 2016 14:08

Dåså... Då var det dags att berätta om min resa ner till Spanien.
Jag hade bokat flyg på söndag morgon men pga SAS pilotstrejk blev det tyvärr inställt.
Lyckades boka om till en svindyr biljett på måndag eftermiddag.
Tyvärr blev även den resan inställd.
Bestämde mig då för att ta mig till Köpenhamn och flyga därifrån. Det var stört omöjligt att hitta flyg ut från Arlanda. Hittade en annan svindyr biljett fast med Norwegian.
Så måndag kväll tog jag tåget till Malmö. Väntade 45 min och bytte till tåg till Köpenhamn.
Väl framme i Köpenhamn klockan 1 på natten var det bara att hitta lite käk och sedan försöka sova. Mitt flyg skulle inte gå förrän vid elva nästa dag.
Inte alltför lätt att sova på en flygplats sittandes rätt upp och ner. Försökte att ligga ner ett tag på golvet men det var inte heller speciellt skönt.

Efter mycket om och men öppnade security och jag kunde ta mig in till gaterna och få i mig lite frulle.
Försökte sova lite till men det gick sådär.
Till slut dök gaten upp så jag gick dit och satte mig trött som få.
Flyget var självklart lite försenat så jag lyckas somna sittandes precis innan boarding.
Vaknar när planet har gått!!!! Den paniken alltså!
Tar mig till Norwegians infodisk och försöker boka om men det fanns inga fler resor den dagen. Fick tips om att kolla med Vueling (Iberias lågprisflyg).
Ja dom hade flyg till Malaga samma eftermiddag fast med flyg via Barcelona. Jag slog till direkt.
Ny biljett och checkade in med Vueling. Däe var jag tvungen att checka in mitt handbagage (ja jag hade bara handbagage för att underlätta resan). Tänkte att klart jag inte ska vara kinkig utan checka in mitt handbagage. Jag menar, vad mer kan gå fel?!
Tillbringar ett par timmar till på Kastrup innan det är dags att flyga till Barcelona.
Självklart är flyget en timma sent så jag missar mitt flyg till Malaga.
Mina kusiner som redan är i Marbella har letat febrilt efter andra flyg och meddelar att det ska finnas flyg till Sevilla som jag ska försöka mig på.
Då vi står ett gäng vid transferdisken för att hitta andra flyg ut från Barcelona går det runt en gubbe som jobbar där och skriker efter folk som ska till Ibiza. Jag frågar honom om jag kan åka med till Sevilla. Han frågar om jag verkligen vill dit och jag svarar "I want to get the hell out of here" och får därmed alla andra i kön att skratta högt.
Gubben säger åt mig att bara gå till gaten som är till Sevilla så jag springer dit, slänger fram min biljett och frågar om jag kan få hänga med. Dom knappar lite på datorn och så får jag gå på flyget. Dom informerar dock att mitt bagage inte kommer med och vid det laget skoter jag i vilket. Jag vill bara komma fram.
Kommer ombord och vi tar av. Ca 30 sek efter att vi kommit upp i luften börjar det lukta bränt i kabinen. Jaha tänker jag, nu ska jag dö i ett brinnande flygplan också. Vad är oddsen efter denna jävla resa.
Vi ser oss omkring allihop men ingen säger ett ljud. Jag bara väntar på att kaptenen ska annonsera om nödlandning. Men inget händer och efter en minut kanske så försvinner röklukten.
Landar till slut i Sevilla klockan tolv på natten efter att ha varit på resande fot i 31 timmar.
Sätter på telefonen och har fått meddelande från min kusin att en man vid namn Manolo ska komma och hämta mig och jag ska sova hemma hos honom. Det är en gammal kollega till henne.
Vid det här laget är jag så trött att jag hade nog sovit var som helst.
Planen är att kusinerna ska köra till Sevilla (ca 3 timmars körning) dagen efter och möta upp oss och så ska vi tillbringa en dag i Sevilla med hotellövernattning (den planen fanns med redan från början men skulle ha skett senare i veckan).
När vi kom hem till Manolo stupade jag i säng och vaknade dagen efter relativt utvilad faktiskt.

Fortsättningen på resan kommer i nästa inlägg. Detta är redan så långt.
Jag utlovar dessutom fler bilder.